دستورپخت

برای تهیه بز قورمه ابتدا نخودها را از شب قبل خیس نمایید و بهتر است پوست نخود ها را بگیرید. سپس نخودها

را نیم پز نمایید. در یک قابلمه پیاز را نگینی خرد نموده و تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر له شده یا رنده شده را اضافه نمایید. اجازه ندهید سیر زیاد سرخ شود چون تلخ می‌شود. زردچوبه را به سیر و پیاز اضافه نموده و کمی تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. گوشت خرد شده را اضافه نمایید.

وقتی رنگ گوشت کاملا قهوه‌ای شد نخود نیم پز و سیب زمینی را اضافه نمایید. مقداری آب اضافه نمایید تا گوشت، نخود و سیب زمینی بپزند.

مقدار آب باید تا نیمه مواد داخل قابلمه را بپوشاند و نه بیشتر. بزقورمه را روی شعله ملایم گاز بپزید. اگر می‌خواهید بزقورمه را به صورت خورشت سرو نمایید باید کمی بیشتر آب دار باشد . ولی اگر قصد دارید با نان سرو نمایید باید آب آن کاملا کشیده شود چون می‌خواهیم با کشک هم دوباره آن را کمی بپزیم. در این صورت بعد از پخت بزقورمه مخلفات آن را با گوشت کوب دستی یا برقی بکوبید.

بعد از کوبیدن بزقورمه مقداری نعنا داغ، کشک (۲ یا سه قاشق برای تزیین کنار بگذارید) و زعفران را اضافه نمایید و ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید با کشک بجوشد. بعد از اضافه نمودن کشک، نمک و فلفل آن را اضافه و اندازه نمایید.

آبگوشت بزقورمه کرمانی ما حاضر است. روی آبگوشت را با کشک، نعنا داغ، پیاز داغ، سیر داغ و در صورت تمایل گردو، تزئین و میل نمایید. اگر هم بزقرمه را به صورت خورشت میل می‌نمایید روی آن را با پیازداغ، سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزیین و در کنار برنج سرونمایید.

نوش جان.