طبع لوبیا قرمز

طبع لوبیا قرمز گرم و تر است.‏

خواص لوبیا قرمز

درمان بیماری‌های کلیه (سنگ کلیه) و مثانه به دلیل مقادیر بسیار کم سدیم و مقادیر بالای فیبر

لوبیا قرمز نرم کننده ریه و سینه مقوی قلب و درمان بیماری های قلبی به دلیل داشتن فولات باعث تقویت نیروی جنسی می شود.

تقویت و رفع مشکلات دستگاه گوارش کاهنده چربی‌های اشباع شده و کلسترول خون ضد سرطان  پاک کننده روده‌ها باعث کاهش فشار خون بالا و تنظیم فشار خون با داشتن پتاسیم، منیزیوم، فیبر محلول و پروتئین می شود.

درمان یبوست به دلیل داشتن الیاف غذایی نامحلول به خصوص از بین بردن خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار می شود. ضماد خمیر آن موجب درمان اگزما و پسوریازیس به دلیل وجود خواص ضد

التهابی خمیر لوبیا است.

درمان کم خونی مخصوصا کم خونی در دوران بارداری به کمک آهن و فولات

موجود در لوبیا قرمز موجب تنظیم سطح قند خون و درمان دیابت به دلیل شاخص گلیسمی پایین می

شود. موجب تقویت حافظه به دلیل داشتن ویتامینB1 انرژی زاست

موجب تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان به کمک کلسیم و منیزیم موجود در آن سم زدای طبیعی بدن کمک به لاغری و کاهش وزن به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر لوبیا قرمز حاوی مهارکننده های آلفا آمیلاز است که از جذب و تجزیه نشاسته جلوگیری نموده و به لاغری و کاهش وزن کمک می نماید.

 موجب تقویت سیستم ایمنی به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا موجب جلوگیری از ریزش مو موجب تقویت استحکام ناخن‌ها ضد چین و چروک و پیری و جوانسازی پوست به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا قرمز کاهنده سردردهای میگرنی، کاهش خطر ابتلا به آب مروارید به دلیل وجود ویتامین B3

در لوبیا قرمز موجب درمان آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی به کمک مقادیر بالای مس موجود در لوبیا قرمز  کاهنده آسم کمک به سلامت پوست و مو موجب درمان روماتیسم، درمان گرفتگی و اسپاسم عضلانی

لوبیا قرمز خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد

    عضله سازی و جلوگیری از تحلیل بافت ماهیچه‌ای و عضلانی در حین تمرینات ورزشی موجب تنظیم متابولیسم بدن افزایش دهنده رشد نوزادان و کودکان به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین موجود در لوبیا

قرمز کنترل قند خون و دیابت با کاهش سرعت آزادسازی گلوکز و قند به جریان خون

    مقادیر بالای آهن و مس موجود در لوبیا قرمز باعث تقویت فولیکول های مو شده و با جلوگیری از ریزش مو، به افزایش رشد مو کمک می نماید.

مقادیر بالای فولات موجود در لوبیا قرمز احتمال نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد

    درمان سندروم روده تحریک پذیر مصرف منظم لوبیا در رژیم غذایی باعث می شود تا شما پوست درخشانی داشته باشید

    کاهش التهاب بدن ناشی از آتروز به کمک مس موجود در لوبیا قرمز

عوارض و موارد منع مصرف لوبیا قرمز

در مصرف مواد غذایی گاهی زیاده روی در مصرف، عوارضی برعکس خواصشان خواهند داشت. اعتدال در مصرف این مواد باعث بهره مند شدن انسان از خواص مفیدشان خواهد شد.

  لوبیای قرمز و سفید حاوی غلظت بالایی از ماده‌ای سمی به نام فیتوهماگلوتین است. چنانچه لوبیای قرمز قبل از مصرف پخته نشود و به صورت خام مصرف گردد با توجه به مقدار مصرف می‌تواند کشنده باشد. این ماده همچنین به مقدار کمتر در لوبیای سبز و انواع دیگر لوبیا نیز یافت می‌گردد. جهت دفع این سم، ابتدا بایستی لوبیا را به مدت ۵ ساعت در آب قرار داد تا خیس بخورد. سپس آب را دور ریخته و لوبیا را در آب تازه در دمای ۱۰۰ درجه ی سانتی‌گراد به مدت ۳۰ دقیقه جوشاند. به این ترتیب غلطت این ماده ی سمی به حد استاندارد و بی‌خطر کاهش می یابد.

زیاده روی در مصرف لوبیا قرمز به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن باعث نفخ شکم می شود. همچنین در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باعث یبوست خواهد شد. برای این کار می توانید حدود ۱۲ ساعت قبل از پخت، آن را بخیسانید تا کمی از نفخ آن گرفته شود.

و همچنین اگر شما لوبیا قرمز را به صورت روزانه مصرف نمایید باعث ایجاد گاز معده و نفخ می شود که ممکن است اسهال به دنبال داشته باشد. زیاده روی در مصرف لوبیا قرمز به دلیل مقادیر بالای فولات، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

لوبیا قرمز مقادیر بالای آهن دارد و زیاده روی در مصرف آن خطر آسیب مغزی را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد لوبیا قرمز باعث ایجاد بیماری های اسهال ، حالت تهوع، درد شکم و استفراغ می شود.

بدلیل پروتئین زیادی که لوبیا قرمز دارد برای کسانی که نقرس دارند یا اسید اوریک خونشان بالاست توصیه نمی شود.