کتلت یکی از انواع کوکوها است که یکی از غذاهای رایج ایرانی به حساب می آید. کتلت لوبیا قرمز فقط از سبزیجات پخته و خام استفاده می شود. این کتلت نیاز به تخم مرغ و گوشت ندارد و به جای تخم مرغ از تخم چیا استفاده شده است. به همین دلیل اگر با روغن خیلی کم سرخ شود، می تواند یک غذای رژیمی و سالم باشد.

دستور پخت

مرحله اول

برای تهیه کتلت خوشمزه و مخصوص با لوبیا قرمز در ابتدای کار، لوبیاها را شسته و یک شب تا صبح خیس می نماییم تا نفخ آن گرفته شود. سپس درون یک قابلمه با مقداری آب می گذاریم تا بپزد. وقتی لوبیاها کامل پخته شد، آن را آبکش می نماییم.

مرحله دوم

در این مرحله سیب زمینی ها را هم شسته و پوست را جدا می نماییم و به قطعات درشت خرد می نماییم. لوبیا و سیب زمینی را درون غذا ساز می ریزیم. به آن نمک و ادویه و فلفل اضافه می نماییم و با غذا ساز آن را له و پوره می نماییم.

مرحله سوم

سپس دانه چیا را در آسیاب پودر کرده و به ازای هر قاشق دانه چیا سه قاشق آب به آن اضافه می نماییم تا کامل پوره و خمیری شود و به مواد اضافه می نماییم . پیاز ها را شسته و پوست می گیریم و رنده می نماییم. آب آن را گرفته و به مواد می افزاییم .

مرحله چهارم

در این مرحله گوجه فرنگی ها را هم رنده کرده و آب آن را می گیریم و به مواد می افزاییم . پودر سوخاری را هم اضافه کرده و کامل مواد را بهم می زنیم تا یکدست شود. سپس درون یخچال به مدت یک ساعت استراحت می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله یک تابه مناسب برداشته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه کمی روغن درون آن ریخته و اجازه می دهیم تا روغن به خوبی داغ شود. سپس از مایه کتلت به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و کف دست مانند کتلت شکل می دهیم.

مرحله ششم

سپس به آرامی درون روغن قرار می دهیم تا سرخ شود. وقتی یک طرف کتلت به خوبی سرخ شد، طرف دیگر را نیز سرخ نموده و درون ظرف مناسب سرو می چینیم و به سلیقه خود با گوجه فرنگی و خیار شور و انواع سالاد آن را تزیین می نماییم .

نوش جان