حبوبات از کم هزینه‌ترین مواد غذایی مفید در سراسر جهان هستند؛که برای تمام سنین و از بزرگسالان تاکودکان، با خواص مهم خودشون به شدت کاربردی می باشند.

برای پخت حبوبات خشک یا خیس نخورده، از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا مقداری آب خنک و تازه روی حبوبات بریزید تا روی آن را بپوشاند. برای پخت حبوبات عجله نداشته باشید تا کامل مغز پخت شده و نفخ آن ها از بین برود. از افزودنی هایی همچون جوش شیرین برای پخت حبوبات استفاده ننمایید.

چرا که بر طعم و ویتامین های موجود در حبوبات تاثیر منفی می گذارد. در هنگام پخت، گاها آن ها را بهم بزنید تا به دیواره ظرف نچسبند. برای حصول اطمینان از تمام نشدن آب موجود در ظرف، در طول پخت حبوبات

به آن ها مقداری آب سرد اضافه نمایید و حبوبات را تا جایی بپزید که نرم شوند اما پوسته آن ها جدا نشود.

از انواع ادویه ها و طعم دهنده ها برای خوش عطر و طعم نمودن حبوبات و از بین بردن بوی نامطلوب آن ها استفاده نمایید. لازم به ذکر است که مصرف نمک و فلفل، می تواند تاثیر به سزایی در کاهش نفخ حبوبات داشته باشند.

سعی نمایید که کل حبوبات را در یک وعده مصرف نمایید تا بعدا دوباره مجبور به گرم نمودن آن نباشید. به هیچ عنوان در زمان پخت حبوبات به آن نمک نیفزایید، زیرا نمک باعث سفت شدن بافت حبوبات و دیر پخته شدن آنها میشود. یکی از ترفندهای کاربردی برای پخت سریع استفاده از فلاسک است. برای سهولت در کار میتوانید حبوبات را شب با مقداری آب جوش در فلاسک بریزید و در آن را ببندید. صبح خواهید دید که تقریبا پخته شده است.